Lees pagina voor
Checklist aandachtspunten
Digitaal bezoek: belangrijkste aandachts- en actiepunten voor zorgorganisaties
- Open houding digitale ontwikkelingen
- Zie bijvoorbeeld deze ontwikkelingen rondom technologie in de zorg, contact op afstand, digitale dagbesteding en beeldbellen
- Normaliseren digitaal bezoek
- Ondersteuning bij digitaal bezoek als onderdeel van de basiszorg
- Ondersteunen bewoners en naasten bij hun beslissing over digitaal bezoek
- Digitale vaardigheden op de agenda (voor bewoners, naasten en begeleiders)
- Deskundigen in huis op het gebied van IT en digitaal contact
- Visie en duidelijkheid rondom Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en geschiktheid programma’s
- Basis-benodigheden voor bewoners op woonlocaties
- Afspraken over wie waarvoor verantwoordelijk is (regelen en bekostiging)
- Beschikbaarheid van middelen voor (digitaal) contact tussen begeleiders en naasten (bijvoorbeeld gedeelde of eigen mobiele werktelefoon)
- Bewoners, naasten en begeleiders betrekken bij ontwikkelen van beleid
Investeer hiernaast in:
- Uitwisselen van kennis en tips, intern en extern via Kennisplein Gehandicaptensector of specifieke samenwerkingsverbanden (bijv. zoals Technologie en Zorg Academie Drenthe, Digital Health Center Netwerk of Innovatie Impuls)
- Gebruik van apparaten en programma’s makkelijk maken voor bewoners. Onderzoeken of aanpassingen of nieuwe producten voor een bepaalde (doel)groep nodig zijn. Hierbij optrekken met deskundigen en andere zorg- en technologieorganisaties