Wat is er nodig?

Basis-benodigdheden voor digitaal contact
  • Goed werkend internet (snel, stabiel, overal in woning bereik)
  • Apparaten (zoals een telefoon, tablet of computer)
  • Programma’s (zoals WhatsApp, FaceTime of Skype)
  • Een rustige ruimte voor (beeld)bellen
  • Tijd om te oefenen
  • Ondersteuning als nodig
Afspraken maken

Maak met elkaar (bewoner, naasten en begeleiders) afspraken over:

  • Op welke manier bewoner en naasten digitaal contact wiltlen hebben
  • Wanneer bewoner en naasten digitaal contact willen/kunnen hebben
  • Wie de basis-benodigdheden moet regelen (bewoners/naasten of de
    zorgorganisatie?)
  • Waar de bewoner eventueel hulp of begeleiding bij nodig heeft
Welke apparaten en programma’s gebruiken

Gewoon waar het kan, aangepast of speciaal waar nodig.
Er bestaan verschillende apparaten en programma’s. Bewoner, naasten
en begeleiders verkennen samen wat de wensen en mogelijkheden zijn.
De zorgorganisatie kan hier ook advies of regels over hebben.

Belangrijke overwegingen zijn:
  • Wensen en vaardigheden van bewoners en naasten
  • Aansluiten bij wat anderen gebruiken (anderen kunnen bewoner dan ook beter helpen)
  • Gebruiksgemak
  • Risico op misbruik
  • Werkbaarheid organisatie
  • Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en (data) privacy
    • Bedenk dat het om privé contact gaat (niet werk- of zorggerelateerd)
    • Zoek naar de mogelijkheden om zowel gebruiksgemak als dataprivacy voor bewoners (en naasten) te waarborgen. De AVG is bedoeld om hierbij te ondersteunen. Vaak kan er meer dan gedacht, maar de zorgorganisatie moet soms voorwaarden scheppen (bijvoorbeeld informeren over het delen van tekst of beelden en toestemming vragen)
    • Vraag de zorgorganisatie naar beleid en advies over welke programma’s geschikt zijn of hoe je samen met een bewoner hierover een keuze kunt maken. Deel ook jouw ervaringen op dit gebied met de zorgorganisatie
    • Klik hier voor meer informatie over de AVG
TIP

Veel bestaande applicaties/programma’s hebben instellingen of opties om het gebruik eenvoudiger te maken.

Bijvoorbeeld:

  • Instellingen voor grote ‘knoppen’ of bedieningspaneel
  • Spraaktechnologie
  • Afbeeldingen bij contactpersonen zetten
  • Tijdelijk mogelijkheid voor vegen over het scherm uitzetten
  • Beperkte keuzeopties
  • Mogelijkheid voor groter scherm (als instelling of accessoire)
  • Standaard om telefoon of tablet op te zetten
Zelfstandig beeldbellen